Vi sminkar oss för miljarder
2015-06-18

Vi sminkar oss för miljarder

Svenskarna köper mer och mer smink visar en ny rapport. Det är speciellt ögonmakeup som vi köper och det finns fyra aktörer på marknaden som dominerar branschen.

Analysföretaget Marketline redovisar i sin rapport att svenska kunder köper smink för fyra miljarder kronor. Det är ökning med 8,5 procent per år sedan 2009. En ökning som är anmärkningsvärd i och med flera andra länder inte visar på samma utveckling som Sverige.

Nanna Hedlund varumärkesdirektör på Kicks säger till Dagens Nyheter att det är ganska naturligt att konsumtionen i Sverige ökar eftersom vi alltid har haft en betydligt lägre konsumtion jämfört med de flesta andra europeiska länder. Att det endast skulle vara en tidsfråga innan vi skulle komma ikapp dem.

Marketlines undersökning visar att det är fyra aktörer som dominerar den svenska marknaden. Den största är L’Oreal som har en marknadsandel på 22 procent. Därefter kommer de amerikanska företagen Revlon, Estee Lauder och Coty.  

Nanna Hedlund säger att det är mascara som säljer bäst och det är nästan uteslutande fyra nämnda företags produkter som säljs inom detta segment, trots att det finns flera produkter som är billigare och kanske till och med bättre. Till exempel Xlash Mascara som uppskattas av många. Du kan läsa mer om Xlash Mascara här.

Hedlund fortsätter med att också smink för naglarna har börjat sälja allt mer på sistone. En anledning till denna ökade försäljning enligt Hedlund är att fler personer har börjat våga experimentera med olika färger på sitt nagellack.

Trots denna kraftigt ökade konsumtion tror Marketline att den kommer stanna av något nu när Sverige ätit sig ikapp övriga Europa i sminkkonsumtion.