SAS nya strategi ska leda till gratis flygresor
2015-07-23

SAS nya strategi ska leda till gratis flygresor

Under 2015 har SAS arbetat med en ny strategi som går ut på att göra livet enklare för kunden. Detta genom ett nytt medlemsprogram som ska erbjuda trogna resenärer fler bekvämligheter och andra fördelar. De ska bland annat få möjlighet att gå före i kön till incheckning och säkerhetskontroller, och flygplatserna ska utrustas med fler bekväma lounger där medlemmar kan vänta på sina flyg.

– Vi kunde sagt "gör resan enklare" men det gjorde vi inte. Nej, vi ska göra hela deras liv enklare. Klarar vi det skapar vi identitet och tillhörighet till ett community. De väljer inte oss på grund av rationella saker utan på grund av känslosamma, säger Eivind Roald, till norska VG.

Som en del av strategin har SAS inlett ett samarbete med taxitjänsten Uber, så att man lätt får en bil som väntar direkt när man anländer vid sin destination. Dessutom planeras en SAS-app som bland annat ska hjälpa användare att handla biljetter till attraktioner och föreställningar när man reser.

I dagsläget har Eurobonus omkring 3,7 miljoner medlemmar. Och SAS har planer på att börja medlemspoäng, bland annat som incitament för kunder att titta på reklamfilmer. Sammantaget tror Eivind Roald, vd på SAS, att det ska vara möjligt att flyga gratis runt 2018.

– Jag tror att du kan flyga utan att betala mer än skatter och avgifter 2018. I dag accepterar du reklamsnuttar på Spotify i utbyte med gratis musik. på samma sätt kan du få en gratis flygtur mot att du får se en del reklam, säger Eivind Roald.

Det är möjligt att den här typen av helhetspaket kan fungera som sporre för kunder som vill komma undan med att resa billigt. Å ena sidan är det många som använder gratisversioner av tjänster mot att se eller lyssna på reklam, men de flesta väljer att betala just för att slippa sådana avbrott.

Samtidigt ökar också lyxkonsumtionen på semestern. Till exempel i form av långa lyxkryssningar, där man ofta betalar en stor summa i förväg för att få allt hanterat under hela resan. Det återstår att se om resenärer verkligen accepterar att bli bombade med reklam och erbjudanden när de helst vill kunna koppla av och njuta av sin semester.