Personaliserade reklamskyltar snart här
2014-07-02

Personaliserade reklamskyltar snart här

Digitala reklamskyltar som anpassar budskapet efter personen som beskådar skylten. Detta kan beskrivas som en verklighet inte alls långt borta. I alla fall om man ska tro Tim Huckaby från amerikanska it-företaget Interknowlogy. Den 23 maj 2014 besökte han Sverige för att tala om ny teknik på Sveriges största .net-konferens Devsum 14.

Bakom DevSum14 står utbildningsföretaget Cornerstone, som anordnat konferensen nio år i rad. Devsum14 vänder sig till utvecklare på olika nivåer och har som huvudsakligt syfte att sprida information om nya tekniska innovationer, inspirera samt erbjuda användbara och praktiska tips för personer i branschen. I år var Tim Huckaby en av konferensens stora dragplåster. I Uppsala har ett av Sveriges ledande företag inom digital skyltning sitt säte. UCUS har hjälpt flera stora företag att kommunicera smartare genom digitala skyltar och tror att den digitala reklamen är framtiden.

Huckaby och hans företag jobbar bland annat med engagerande användarupplevelser, användaranpassad interaktionsdesign och naturliga användargränssnitt. Ett av områdena de jobbar med just nu är att ta fram digitala reklamtavlor. Det rör sig dock inte om traditionella skyltar. Istället handlar det om tavlor som genom bland annat röstigenkänning och analyser av rörelsemönster kan identifiera vilken sorts person som tittar på tavlan. Den nya tekniken ska bland annat kunna avgöra vilket kön, etniskt ursprung och ålder en person har. Utefter denna information anpassas reklambudskapet som visas.

Och tekniken är egentligen enkel. Huckaby och hans team har använt sig av samma tekniker som redan används i vissa tv-spel. Genom att utnyttja samma enkla teknik som redan används till tv- och datorspel kan man skapa nya gränssnitt med nästintill obegränsade möjligheter, enligt Huckaby. På det här sättet kan man också hitta nya sätt att kommunicera med datorer. Exempelvis genom mänskliga rörelsemönster, röster och ansiktsigenkänning. Huckaby tror att denna utrustning kommer att få ett enormt genomslag.

En fråga man kan ställa sig är vad som händer med integriteten när den nya tekniken används på det här sättet. Fördelar och nackdelar med riktad reklam har debatterats på flera håll under en period. Enligt Huckaby kommer vissa delar av världen att vara mer öppna för den här typen av reklamteknik, medan andra kommer att vara mer reserverade.

Vill du läsa mer om Huckaby och Interknowledge kan du göra det här: http://www.timhuckaby.com/interknowlogy-actus-software/