Lyxkonsumtionen ökar
2014-05-05

Lyxkonsumtionen ökar

Svenskar shoppar efter märken i allt större utsträckning. Märken som Dior, Rolex, Chanel och helt enkelt allt annat som är förknippat med lyx och dyrt leverne. Rob Engströms har sedan 1832 sålt och reparerat exklusiva klockor från både Chanel och Rolex. Företaget har sedan start varit verksamt i centrala Stockholm och de senaste årens försäljningssiffror speglar denna trend.

Aftonbladet rapporterar om det här via en socialantropolog vid namn Annelie Ståhlberg. Hon kopplar ihop den ökade lyxkonsumtionen med den starka påverkan som media har haft på just lyx och mode på senaste tiden. Det, tillsammans med att fler svenskar nu har mer i plånboken än tidigare.

Se aftonbladets artikel här: ”Vår lyxkonsumtion ökar”

Dagens Nyheter publicerade nyligen en artikel som förklarar den ökade lyxkonsumtionen med att det helt enkelt är det nya sättet att uttrycka sin identitet. Lyxiga märken är bara då ett sätt att särskilja sig från andra i sin umgängeskrets. Detta enligt forskaren Cecilia Solér från Handelshögskolan i Göteborg.

– Alla vill vara den lyckliga och därmed lyckade personen som dricker champagne. Konsumtionskulturens mantra är att söka lycka genom konsumtion, det är så vi uttrycker oss. Det kommer ur en föreställning om att bara den som har ett visst konsumtionsmönster är lycklig.

Se DNs artikel här: ”Att lyxa är det nya sättet att uttrycka vem man är”