Kaffemaskiner.se når snabba framgångar med Google AdWords
2015-03-05

Kaffemaskiner.se når snabba framgångar med Google AdWords

- Det är jättestor skillnad, så fort vi började kunde vi se trafiken öka till vår hemsida, säger Niclas Brentegani, ägaren av Kaffemaskiner.se.

E-handelsföretaget Kaffemaskiner.se har bara varit verksamma med sin webbshop i lite mer än en månad. Och redan efter tre veckor med Google AdWords har de börjat se en stadig tillströmning av besökare som är intresserade av deras specialiserade sortiment.

Niclas Brentegani, ägaren av den nystartade e-handeln, anser att Google är deras viktigaste verktyg för att nå till sina kunder. Detta dels för att sökmotorn hjälper dem att synas i en konkurrensutsatt marknad, och dels för att tjänsten samlar in viktig information som erbjuder dem möjligheten att anpassa sitt sortiment utefter vad kunderna efterfrågar. Genom att spåra besökares beteende och analysera sökningar på olika produkter har de kunnat identifiera trender som hjälper dem optimera sitt utbud. Bland annat genom att skapa skräddarsydda erbjudanden och utöka sortimentet med produkter som kunderna vill ha.

- Via Google kan vi bland annat få information om vad som är aktuellt, och på det viset kan vi ta in rätt produkter. Det finns gott om produkter att köpa in, men det gäller att hitta rätt produkt, på rätt tidpunkt, för rätt målgrupp. Google hjälper oss att hitta den informationen, säger Brentegani i en artikel på Customers With Google.

Kaffemaskiner.se tillämpar i dagsläget en kombinerad strategi av Googles tjänst, samarbeten med prisjämförelsesiter och traditionell bannerannonsering. Men annonsering via AdWords börjar bli en allt mer självklar del av marknadsföringen inom de flesta kundorienterade branscher. Andra e-handelsföretag som haft framgång med tjänsten inom samma segment är bland annat italienska espressocoffeeshop.com