Global industri för underkläder
2014-01-02

Global industri för underkläder

Den globala marknaden för underkläder beräknas vara värd mer än 200 miljarder SEK. Den kan delas in i olika segment för vanliga underkläder, initima och sexiga underkläder, behåar som står för mer än 50% av det totala marknadsvärdet, korsetter och trosor. Modetrender och komfort är de viktigaste motorerna som driver den här marknaden.

Branschen har genomgått en större attitydförändring nyligen där underkläder bärs som ytterkläder, enligt branschanalytiker. Branschen står också inför stora utmaningar när det gäller förflyttning av produktion till låglöneländer i Asien. Det är en tuff marknad med hård konkurrens.

I västvärlden ökar åldern på befolkningarna, vilket segar ner tillväxten så fokus ligger på utvecklingsländerna där tillväxten generellt ser bättre ut.

Ledande industrier

Viktiga aktörer i den globala underkläder industrin inkluderar Calvin Klein, LaSenza, DKNY, Victorias Secret, Mani, Gujin, La Perla, Armani, Fruit of the Loom, Chantelle m.fl.

I Sverige säljs mycket underkläder på nätet. Se exempelvis Swefox.se som säljer sexiga underkläder online.

Regionala marknader

Den amerikanska underkläder marknaden som har expanderat under de senaste två decennierna, drivs delvis av de reklamkampanjer för Victorias Secret, vilket för underklädesmode in i rampljuset och ökar varumärkeslojaliteten generellt. Andra butiker och varuhus vill också att komma in på marknaden.

Värdet av den kinesiska marknaden översteg 16 miljarder dollar 2010, och har en tillväxttakt om cirka 20 % per år, enligt Kina Textile Industry Association. Marknaden har expanderat snabbt, med mer än 10 000 tillverkare som etablerats på det kinesiska fastlandet.

Underklädesmarknaden i Indien drivs främst av den växande organiserade detaljhandeln, stigande disponibla inkomster och livsstilsförändringar.