Återkommande kunder – Småföretagens viktigaste inkomstkälla
2015-07-03

Återkommande kunder – Småföretagens viktigaste inkomstkälla

Ett företag lever och dör på sina kunder – det är ingen nyhet. Det som däremot lätt kan hända ambitiösa marknadsförare är att man riktar in sig alldeles för hårt på att öka kvantitet istället för att ta hand om sina existerande kunder. Resurser spenderas på att expandera till nya marknader och målgrupper och man förlorar sikt på den mest värdefulla och prisvärda resursen – kunder som uppskattar dina produkter och tjänster, som kommer till ditt företag i första hand. Dessa kunder är också sådana som rekommenderar företaget till sina vänner, kollegor och samarbetspartners.  

En undersökning från Visma visade att så mycket som 66 procent av småföretagens inkomster kommer från återkommande kunder, medan nya kunder enbart svarar för 11 procent. Resultaten visade även att hela 69 procent av företagens nya kunder kommer genom rekommendationer, följt av 35 procent genom webbplatsen, 19 procent via tidningsannonser och 12, 12, och 11 procent kommer från säljmöten, affärsnätverk och mässor.

Givetvis bör man anpassa sin marknadsföring efter sin bransch, och det finns alltid tillfällen och möjligheter för att utöka sin marknad. Enligt Visma's undersökning svarade till exempel adwords enbart för 6 procent av småföretagarnas nya kunder; men, som vi har skrivit om tidigare, så kan adwords vara en utmärkt källa för nya kunder om det används korrekt.

Den huvudsakliga läran att dra från undersökningar som denna är att existerande kunder alltid är mer värdefulla än potentiella, och att det också bör reflekteras i marknadsföringsarbetet hos seriösa företag.