Allt svårare för mediabolagen
2014-01-16

Allt svårare för mediabolagen

Det blir svårare och svårare att överleva i mediebranschen. I Skåne - liksom i övriga landet - tvingas mediebolagen se hur intäkterna och lönsamheten sjunker skriver NFÖ. Därför testar man nu nya sätt att nå nya läsekretsar och annonsörer. Först ut är Skånskan som nästa år kommer att införa en betalvägg.

De skånska journalisterna har det tufft. Under de senaste tre åren har 150 journalistjobb försvunnit bara från Skåne, enligt facktidningens Journalistens utredning. Nu försöker tidningarna att vända skutan åt rätt håll igen. Skånska Dagbladets lösning är att införa en så kallad betalvägg, som gör att läsare måste betala för innehållet på hemsidan. De följer därmed i Sydsvenskans fotspår, som införde en liknande lösning förra vintern.

Skånska Dagbladets chefredaktör och ansvarige utgivare, Lars J Eriksson, säger att tidningen nu befinner sig i processen att göra tekniska förberedelser och hoppas att den är slutförd innan året är slut. Betalväggen kommer att införas någon gång under nästa år, berättar han. Samtidigt har Skånskan bestämt sig för att slopa sina planer på att göra tv. Man hade tidigare gjort långtgångna planer på att börja sända marksänd tv i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Norrköpings Tidningar, där den senare skötte HD:s tv-sändningar. Men planerna fick ett abrupt slut när HD hoppade av projektet med hänvisning till att de skulle satsa mer på webb-tv än marksänd tv - och då valde Skånskan inte ta idén vidare

För tillfället väljer Skånska Dagbladet istället att fokusera på hur den ekonomiska situationen ska förbättras. Det verkar gå mot röda siffror i bokföringen i år, men Lars J Eriksson är ändå försiktigt positiv inför framtiden. Han menar att det tycks finnas tendenser på att konsumtionen kommer att öka i stort, vilket skulle sätta snurr på annonseringen i tidningar.

Medievärlden beräknar att Skånskans ekonomiska förlust kommer att uppgå till ett åttasiffrigt belopp i år, och det var just de finansiella svårigheterna som gjorde att den tidigare vd:n Joakim Radermacher fick gå efter endast ett år vid posten. Det var det som föranledde beslutet att göra chefredaktören Lars J Eriksson till tillförordnad vd. Han har bland annat sjösatt ett projekt som involverar radiostationen Retro FM, där tanken är att samarbetet ska leda till att fler hittar till tidningen på både nätet och i pappersform.

Helsingborgs Dagblad är en av de största lokaltidningarna i Sverige och har en upplaga på 72 600, men de har tvingats dra åt svångremmen ordentligt i kristiderna. Nu ligger ett förslag på bordet som skulle ta bort ytterligare 25 journalisttjänster, och om det går igenom har redaktionen fått se en tredjedel av sin personalstyrka försvinna. Annat i tidningens regi har också fått stryka på foten. TV-kanalen fick inte fortsätta sända och City, en gratistidning som gavs ut i Helsingborg och Landskrona, lades också ner.

Istället försöker man öka intäkterna på andra sätt. Hallå är en ny gratistidning som förhoppningsvis ska kunna en ny läsekrets och ge positiva synergieffekter. Dessutom har man startat ett nätvaruhus vid namn Shoppia, i samarbete med handlare från trakten, vilket lett till att inkomsterna ökat.

En typ av mediabolag som verkar gå starkt framåt ekonomiskt däremot, är de digitala mediebyråerna. Exempelvis har byrån Gamsun ökat omsättningen flera år i rad och visar inga röda siffror. Och de är inte ensamma, flera andra företag i branschen visar en liknande utveckling.